La #BCNGovjam i com aprendre a través de l’experiència – Jordi Castanyer

Imagina que has d’explicar la situació que més recordes de les darreres setmanes… Ja la tens? És molt probable que hagis escollit una situació que et va generar emocions amb un grau d’intensitat més elevat que les de la rutina del dia a dia. I segurament hi ha un aprenentatge vinculat amb el record d’aquesta experiència. I és que, el que s’aprèn a través d’una emoció ja no es pot oblidar.

Ara fa nou anys vaig ser pare per primera vegada, i des de llavors se’m va despertar l’interès per l’educació i l’aprenentatge. Diuen que el nostre cap està preparat per aprendre en tres dimensions i que la millor manera d’aprendre ja no són les tradicionals classes magistrals sinó poder experimentar. Té a veure amb allò que s’aprèn més fent que escoltant. Experimentar facilita que la nostra ment incorpori l’aprenentatge sense necessitat de memoritzar-lo.

La Govjam, va més enllà, i no només experimentes en allò que has d’aprendre sinó que també et fa emocionar. T’emociona a través de la diversió, la sorpresa, les relacions humanes, la vergonya, les pors i fins i tot el cansament. La suma d’experimentar i emocionar-se és el que entenc com aprendre a través de l’experiència.

I si, puc dir que la Govjam ha estat una experiència en tota la seva amplitud. He passat tres dies amb un grup de persones que no havia vist mai, i us puc assegurar que tampoc les oblidaré mai. M’ho he passat d’allò més bé i he après, això vol dir que ha contribuït a que sigui més feliç i també millor professional. Sembla que sovint ho oblidem, però som persones abans que professionals, i si la feina contribueix a la teva felicitat de ben segur que tens més possibilitats d’esdevenir un excel·lent professional.

Per recordar el que he après a la Govjam, ja no em cal recórrer als apunts de classe o a les presentacions del professorat. Només em cal tancar els ulls i visualitzar les diferents situacions que vaig viure. Recordo…

  • Quan omplíem les taules i parets de post-its en el pas de disseny del servei
  • El moment Benny Hill per a la valoració d’idees
  • Els exercicis d’story board per analitzar necessitats i generar idees
  • Les diferents passes del prototipatge, que em van ajudar a veure com calia pensar en l’usuari, com podem millorar les nostres idees a través del treball en equip, de quines maneres es pot interpretar allò que vols explicar o la importància de saber renunciar a les grans idees per aconseguir un projecte viable tot adaptant-se als recursos i temps disponibles
  • Quan vam autoritzar per “desmuntar” el nostre prototipus i el valor que pot tenir deixar, i sobretot acceptar, que et qüestionin el teu projecte

Aquesta ha estat la cinquena edició de la Govjam a Barcelona i estic convençut que l’any vinent ens hi tornarem a veure. Celebro que tingui continuïtat, i també m’agradaria celebrar que l’aprenentatge a través de l’experiència s’incorporés en els cursos de formació. De fet, ja no s’haurien de dir cursos, sinó processos de formació que combinessin sessions presencials amb exercicis personalitzables per cada alumne i aplicables al dia a dia. Deures per l’Escola d’Administració Pública? Potser si, però si ho volem, pensem-hi tots.

Jordi Castanyer Santanach
Participant de la Barcelona GovJam 2017
Oficina de Suport a l’Administració Electrònica de la Diputació de Girona

 

2 respostes a “La #BCNGovjam i com aprendre a través de l’experiència – Jordi Castanyer

  1. Buenos días Jordi y compañeros de la GovJam 2017,

    No sé si la GovJam tiene club de fans, yo seria la primera en apuntarme. Después de participar este año por 1ª vez me doy cuenta de que en la administración pública, o al menos en lo que yo conozco, estamos a años luz de llegar a un entorno laboral como el microclima que yo viví en esta experiencia maravillosa por la que estoy muy agradecida

    Claro que los tradicionales cursos ya no son eficaces para aprender, quién y cómo se cambia esta “tradición”?. Hace poco escribí a la EAPC para que hagan actividades por la tarde para que podamos asistir los que trabajamos de mañana y para que no filtren la concesión de una formación según el puesto de trabajo que ocupamos: priorizar la jerarquía del puesto sobre las ganas de aprender es poner camisas de fuerza al desarrollo profesional. Hay muchos miedos y prejuicios que vencer.

    Dolores Dopazo

Deixa un comentari