Intercanvis directius – Carles Mendieta i Àngels Paredes

En el marc del Màster en Direcció Pública, que estem impartint a l’Escola d’Administració Pública de Catalunya en col·laboració amb la Universitat Oberta de Catalunya, s’ha dut a terme un Programa d’intercanvis directius, una metodologia d’aprenentatge consistent en un mentoria recíproca entre parelles d’alumnes que promou l’aprenentatge vivencial i significatiu entre iguals.

Amb aquest programa, els alumnes del Màster, directius de les administracions públiques catalanes, han tingut l’oportunitat de ser testimonis de la realitat professional d’un company de classe al llarg d’un dia, per poder aprofundir en aspectes tant de la seva activitat, com en les habilitats i competències que desenvolupa. En un altre moment, cada alumne ha acollit, al seu torn, un altre alumne. Aquesta activitat ha enriquit els continguts ja apresos en el Màster i ha enfortit la xarxa relacional professional i personal dels alumnes.

El programa, de quatre mesos de durada, ha estat dissenyat per l’Escola juntament amb experts professionals en organització i desenvolupament de persones que han acompanyat els alumnes durant tot el procés. La valoració de tot els intercanvis ha estat molt positiva i supera a bastament les expectatives inicials. Tots els participants han assenyalat que el fet d’haver estat aparellats amb companys tan diferents ha facilitat l’apertura, la curiositat i l’aprenentatge d’allò que els distingeix i els ha permès confrontar els prejudicis, la idea mental prèvia i la interpretació personal amb una realitat molt més rica.

Per què un programa tan senzill pot tenir uns impactes de tant valor?
El Lifelong Kindergarten group del MIT Media Lab ha descrit el que anomena “Les 4 P” de l’aprenentatge creatiu:
• Projectes (Projects). Les persones aprenen millor quan estan treballant activament en projectes significatius.
• Iguals (Peers). Aprendre floreix com una activitat social, amb persones que comparteixen les idees, col·laboren en projectes i es basen en el treball d’altres.
• Passió (Passion). Quan les persones treballen en projectes que els interessen, treballen més i més intensament, persisteixen enfront dels reptes i aprenen més en el procés.
• Joc (Play). L’aprenentatge implica l’experimentació lúdica: provar coses noves, jugar amb els materials, posar a prova els límits, prendre riscos, la iteració com a sistema natural.
Sens dubte, el Programa d’intercanvis directius s’ajusta al model del MIT Media Lab:
1. PROJECTE:
Abans de començar les visites, cada participant i cada amfitrió han fet una preparació de la visita que incloïa:
a. Per part de l’amfitrió:
1. Interessos i necessitats
2. Informació prèvia avançada
3. Planificació de la jornada
4. Reflexió sobre en què el podia ajudar la visita en el moment o després
b. Per part del visitant:
1. Interessos i necessitats
2. Recerca d’informació prèvia
3. Aprenentatges esperats
4. Aportacions possibles

La preparació de la sessió convertia una simple visita en un projecte amb objectius i processos clarament definits.

2. IGUALS
Independentment de la posició professional, tots els participants tenen com a principal element comú que són directius públics i alumnes del Màster en Direcció Pública.
En aquest sentit alguns aprenentatges que s’han fet han estan la gestió personal i del temps, les diferents maneres d’exercir el rol directiu o la gestió de persones.

3. PASSIÓ
Un dels elements més destacats pels participants ha estat observar i destacar la passió amb la qual els amfitrions exerceixen el seu càrrec, que es transmet tant en el que expliquen com en el que fan.

4. JOC
Des de l’inici del Programa d’intercanvis directius es va desvetllar un aspecte lúdic entre els participants: “Qui serà la meva parella?, Què puc i vull ensenyar-li?, Com puc fer que la seva visita sigui realment impactant?”, etc.
Aquest factor lúdic s’ha convertit en un element clau per amalgamar la resta de factors i poder fer, d’aquest programa, una experiència molt profitosa.

Finalment, els directius, acompanyats per un facilitador, han compartit els aspectes més rellevants i sorprenents dels aprenentatges i de l’experiència viscuda. A tall d’exemple: aspectes sobre la gestió de personal, la gestió del temps, la gestió de la incertesa, el reconeixement i l’“anem de bòlit”; el rol directiu i l’estratègia directiva que ha d’afavorir el promoure vs. el reaccionar, la transversalitat, l’estratègia i la importància de la comunicació. Així mateix, tots els participants han coincidit que s’emporten habilitats concretes que han observat en el companys i que poden adoptar en la seva tasca professional diària.

Carles Mendieta

Psicòleg expert en desenvolupament organitzacional i directiu, membre de la Junta Directiva de l’Associació Espanyola de Directius

Àngels Paredes

Consultora de desenvolupament de persones i organitzacions; coach i facilitadora de processos de formació

6 respostes a “Intercanvis directius – Carles Mendieta i Àngels Paredes

  1. Va ser una experiència molt enriquidora que ens ha facilitat conèixer més la nostra organització i part del que fem tots cada dia. Compartir, descobrir i identificar punts de trobada

Deixa un comentari