Projecte de mentoria d’acollida: una nova manera de rebre a les persones a l’Escola

Reunió del grup de mentoria de l'EAPCAcollir a les (noves) persones a una organització

L’acollida de les persones a una organització és un procés que esdevé cabdal per facilitar la incorporació plena de les persones al seu lloc de treball.  Habitualment aquesta acollida es fa “presentant” l’organització i, sobretot, el lloc de treball en el qual es desenvoluparà, és a dir: posant el centre en l’organització i el lloc de treball, però i si canviem el punt de vista i la persona que s’incorpora és el més important?

Com ho feiem fins ara?

L’acollida a l’Escola d’Administració Pública de Catalunya, igual que a molts altres llocs de l’administració (i també del sector privat) consistia en el lliurament d’una documentació elaborada per l’àrea de recursos humans amb un conjunt d’informació que hauria de servir perquè les noves incorporacions coneguessin la institució i un “passeig” per l’Escola per fer presentacions de persones i funcions dels que ja hi treballaven i la persona que s’incorporava.

Com va començar aquest projecte?

Fruit del treball desenvolupat per l’equip motor sobre participació del personal de l’any 2017 es va proposar i definir “la mentoria d’acollida”, com una eina per facilitar la incorporació del nou personal a l’Escola, centrada en les necessitats de la persona que s’incorpora a l’organització durant les primeres setmanes a l’EAPC i, com a organització, fomentar la cohesió de les persones més enllà de l’acollida professional.

La mentoria és una eina d’aprenentatge que afavoreix el desenvolupament de les persones en una organització. Consisteix en aprendre de l’experiència d’una altra persona, qui fa la mentoria, qui guia i ajuda a la persona que rep la mentoria.

Durant els darrers mesos, els membres de l’equip motor van fer diverses proves pilot que van funcionar satisfactòriament i que van servir per millorar el projecte que s’havia planificat “sobre el paper”.  El mes d’octubre de l’any 2018, es va posar en marxa oficialment el projecte. Així, vam  fer una crida per fomentar la participació del personal de l’Escola exercint les tasques de mentoria, a través de les eines internes de comunicació i relació que tenim a l’Escola, tant de caire formal com informal, amb el requisit de tenir una antiguitat mínima d’un any a l’Escola i un compromís de participar en el projecte durant un any. Fruit d’aquesta crida, sis persones s’han presentat en aquesta iniciativa.

Fases de la mentoria d’acollida

La mentoria d’acollida l’hem dividida en tres fases:

  1. Presentació del projecte de mentoria en format powerpoint i de l’activitat i funcions més rellevança de l’Escola. A més, s’ofereix a la nova incorporació una visita guiada amb l’objectiu de conèixer a les persones, les seves funcions i els espais de l’Escola. Es fa en una sola sessió que dura aproximadament una hora.
  2. Assignació de la persona mentora que realitzarà la mentoria d’acollida d’acord amb les necessitats de la persona nouvinguda. Un cop feta la visita, al personal de nova incorporació se li assignarà un/a mentor/a que farà la mentoria d’acollida. La durada aproximada de la mentoria és de sis sessions d’uns 30 minuts en un període màxim de dos mesos, tot i que se’n poden acordar formats diferents.
  3. Avaluació del projecte: les persones mentores i les mentorades responen una petita enquesta per veure la satisfacció del projecte i, si s’escau, de les millores que s’hi poden implementar.

Aspectes més rellevants de la mentoria:

La mentoria s’ofereix a tots els treballadors/es de nova incorporació amb un contracte superior a tres mesos. En el cas que sigui de menor temps, s’oferirà una mentoria d’acollida en format reduït. La participació d’aquest projecte és voluntària.

El període màxim de la mentoria és de dos mesos i des de la unitat de Dades, Organització i Comunicació s’elaborarà un informe anual d’acord amb les valoracions rebudes i es faran les propostes de millora que siguin escaients.

Els criteri d’assignació dels mentors serà el de l’autogestió amb l’únic requisit que la persona mentorada sigui d’una altra sub-direcció general  respecte al qui li fa la mentoria d’acollida.

També és molt rellevant el fet de dur a terme aquesta modalitat d’acollida a les persones que s’incorporen a l’Escola i que treballen a les delegacions territorials, ja que amb el model anterior d’acollida era difícil dur a terme una acció d’acollida plena i comportava dificultats en les posteriors tasques.

Objectius de la mentoria:

– Afavorir l’adaptació al nou lloc de treball.

– Compartir l’experiència professional amb els treballadors que s’incorporen a l’EAPC.

– Trasmetre els valors i els sistemes de treball transversal a les noves incorporacions.

– Adaptar l’acollida a les necessitats i particularitats de les noves incorporacions.

Reconeixement de la mentoria d’acollida

La participació en el projecte de mentoria es certifica per l’Escola, una vegada finalitza l’any, com a activitat formativa per a les persones nouvingudes i com a activitat docent per les persones que han acompanyat a les noves incorporacions a través de la mentoria d’acollida.

El principal repte que volem aconseguir és que aquelles persones que s’incorporen per primera vegada a l’Escola se sentin acompanyades des del primer dia que s’incorporen a la nostra institució i tinguin una persona que els ajudi i guiï i els pugui donar tot el suport necessari per afavorir el seu desevolupament al seu nou lloc de treball i a l’equip humà de l’Escola.

10 respostes a “Projecte de mentoria d’acollida: una nova manera de rebre a les persones a l’Escola

  1. Quin equip motor més engrescador, innovador compromés…m’agrada la iniciativa que fan. De ben segur que es tot un èxit. M’hauria agradat participar-hi.
    Enhorabona!
    (molt guap@s a la foto)

    Salutacions,

    Berta

  2. Bon dia a tothom!!!

    Moltes gràcies per les vostres paraules, des de l’Escola us engresquem a fer-ho a les vostres administracions i equips, i no dubteu que si us podem ajudar en quelcom per aplicar-ho estem a la vostra disposició.
    També ens agradarà que si teniu alguna recomanació per fer-ho millor ens ho feu saber.

    Endavant!

  3. Felicitats per la proposta crec que no només pensa en les persones nouvingudes, també pensa en persones de la casa que poden fer altres funcions i de cop i volta adquireixen un nou rol reconegut per l’organització. Seguirem el projecte des de l’ajuntament de Gavà!

  4. Molt bona iniciativa!
    M’agrada especialment reconèixer a la fotografia que acompanya la notícia a antics companys i companyes!
    En certa forma ja feien de “mentors informals”, ara ja formals.
    Felicitats i a “exportar” la idea a d’altres Departaments. Segur que serà ben rebuda.
    Salutacions a tots!

  5. Subscric els dos comentaris anteriors. Estic convençut que aquesta és la manera de rebre les persones que comencen una feina (per cert, millor que “a” les persones). L’enhorabona!

    • Crec que es una molt bona iniciativa, dona peu a la persona nouvinguda a implicar-se mes rapidament tant a la feïna como a l’organització i a mig l’exit pot estar garantit si la persona es constant. Felicitats l’Administració necesita idees noves!!!.-

  6. Trobo que és una iniciativa per exportar als departaments i a altres llocs de treball. Qui no s’ha sentit desprotegit ocupant un lloc de feina que s’esperi que funcioni al 100% des de el primer dia i que no hi hagi ningú per explicar-te com funciona i donar el suport necessari? Quan tens companys/companyes que treballen a prop teu i que ja han passat per les tasques que has de realitzar sempre pots demanar ajut si no te l’ofereixen, però i si et trobes ocupant un lloc que només estàs tu per fer la feina i ningú per aconsellar-te o marcar unes pautes de treball?
    Promocioneu aquesta iniciativa i que s’expandeixi per crear un molt bon ambient i tasques efectives des de el 1r dia.

  7. Quina bona experiència! Caldria recordar-ho sempre que se’ns incorporés alguna persona en els nostres equips, requereixen una dedicació que no sempre assumim.

  8. Em sembla una fantàstica iniciativa! Espero que un cop l’hàgiu provada i en tingueu els primers resultats ho “exporteu” a la resta de les unitats de la Generalitat i d’altres administracions. Enhorabona!

Deixa un comentari