La comunitat de mentoria de l’EAPC – Servei de Desenvolupament i Gestió del Talent de l’EAPC

Si ens remuntem als orígens, el concepte mentoria procedeix del mite grec segons el qual Odisseu (en la mitologia romana se’l coneix com Ulisses), abans de partir cap a la Guerra de Troia, va confiar la transmissió dels valors i de l’educació del seu fill Telèmac al seu amic, anomenat Mentor. Al llarg dels segles aquest terme ha quedat en el nostre llenguatge com a sinònim d’algú amb experiència reconeguda que ajuda al desenvolupament d’una altra persona.

L’Escola d’Administració Pública de Catalunya (EAPC), en la seva aposta pels nous models d’aprenentatge, l’any 2017 va organitzar un programa pilot de mentoria, un programa d’aprenentatge entre iguals en què una persona amb experiència (mentor/a) ajuda i acompanya una altra persona (mentorat/ada) en el seu desenvolupament personal i professional.

Es volien aconseguir dos objectius: d’una banda, millorar els plans d’acollida de comandaments intermedis i de personal directiu de la Generalitat de Catalunya (mentorats/ades) i, de l’altra, donar reconeixement a la feina ben feta, valorar l’experiència dels treballadors i les treballadores públics, així com gestionar el talent intern (mentors/ores).

El projecte va ser un èxit. Es van assolir els objectius plantejats a l’inici i, fins i tot, es va constatar que amb el programa s’estava aconseguint un tercer objectiu: fer xarxa.

Enguany ja estem duent a terme la vuitena edició i tenim un col·lectiu de 88 mentorats i mentorades i 77 mentors i mentores que han participat en algun programa de mentoria. Els resultats obtinguts ens permeten afirmar que tenim consolidat aquest model de desenvolupament personal basat en l’aprenentatge entre iguals.

El repte actual és impulsar una comunitat de pràctica, un espai de generació i intercanvi de coneixement en matèria de desenvolupament i gestió del talent, amb la finalitat que les persones que en formin part puguin estabilitzar una xarxa de contactes de confiança amb reptes compartits.

En aquesta línia, el mes de novembre passat es va celebrar una jornada per afavorir el retrobament de totes les persones que han participat en algun moment en el projecte i que, per tant, podran formar part de la comunitat de mentors, mentores, mentorats i mentorades de l’EAPC.

La sessió va ser presentada per Carles Mendieta, consultor en desenvolupament directiu, i dirigida per Boris Mir, consultor en organitzacions educatives i institucions sobre innovació, facilitació del canvi i lideratge per a la transformació. Els continguts plantejats van reforçar la importància de la connexió amb els coneixements previs i els hàbits mentals. A més a més, es van facilitar estratègies d’aprenentatge i es van posar en pràctica dinàmiques de conversa sobre competències comunicatives i avaluació.

Us animem a visitar la nostra pàgina web i a visualitzar el vídeo de la jornada.

Servei de Desenvolupament i Gestió del Talent
Subdirecció General de Recerca, Innovació i Desenvolupament
Escola d’Administració Pública de Catalunya

2 respostes a “La comunitat de mentoria de l’EAPC – Servei de Desenvolupament i Gestió del Talent de l’EAPC

  1. Bona iniciativa! Penso que aprendre és una obligació, no només de les persones nouvingudes; també les persones amb anys d’experiència estan obligades a “escoltar” el que està passant i canviar per millorar

Leave a Reply