Un nou programa de mentoria a l’Escola d’Administració Pública de Catalunya

Enguany, l’Escola d’Administració Pública de Catalunya desenvolupa la primera edició d’un programa de mentoria adreçat a subdirectors i subdirectores de la Generalitat de Catalunya.

Aquest projecte neix de les inquietuds i de la il·lusió del personal de l’EAPC per contribuir en la millora dels plans de formació directiva, en el marc d’un curs sobre nous models d’aprenentatge, en el qual va participar personal tècnic del Servei de Formació en Alta Direcció, com a contribució, també, a un dels objectius del Pla director de l’EAPC 2017: redissenyar el pla d’acollida del personal directiu.

Què és la mentoria?

L’origen del concepte de mentoria el trobem en la mitologia grega i en la paraula “mentor”, en un personatge de l’Odissea d’Homer que fou escollit per Ulisses per acompanyar el seu fill Telèmac en el seu creixement i desenvolupament. La mentoria no és més que una eina de desenvolupament personal i professional que implica un aprenentatge basat en l’experiència d’un mentor que guia, comparteix, aconsella, ensenya i ajuda el seu mentorat en aquest desenvolupament.

Què hem fet fins ara?

La base de qualsevol projecte que s’implanta per primera vegada en una organització, requereix una tasca d’anàlisi, recerca i observació d’altres organitzacions anàlogues que hagin dut a terme, de manera reeixida, projectes similars. Així doncs, el punt de partida ha estat un estudi en profunditat sobre les experiències de mentoria per a comandaments intermedis al Govern de Canàries i a la Junta d’Andalusia. Els resultats d’aquests projectes, encara vigents després de 9 anys, han estat, segons els seus protagonistes, molt positius. Des de l’EAPC, però, s’ha volgut fer un pas més enllà i provar-ho amb un col·lectiu que treballa la complexitat en el seu dia a dia, amb agendes complicades però amb un gran compromís amb l’organització: la darrera escala de cos de funcionaris: les subdirectores i subdirectors de la Generalitat de Catalunya.

Fruit d’aquesta tasca prèvia s’ha dissenyat, amb la participació de SingularNet, un projecte adaptat a les nostres necessitats i tenint en compte la nostra idiosincràsia. Un pla de mentoria de 9 mesos de durada, on participen 9 parelles de mentors/mentorats, tots ells, com hem dit anteriorment, subdirectors i subdirectores dels diferents departaments de la Generalitat de Catalunya.

Què hem necessitat per iniciar-lo?

En aquesta aventura que tot just comença hem comptat, per un costat, amb un grup de mentors amb experiència contrastada en llocs de responsabilitat directiva que amb generositat i compromís compartiran els seus coneixements, la seva expertesa i el seu temps. I de l’altre, amb un grup de mentorats, més novells en el càrrec, que amb valentia i implicació buscaran que el desenvolupament personal i professional reverteixi després en l’organització.

El passat 19 d’abril vam donar el tret de sortida al primer programa de mentoria de l’EAPC. Tenim, doncs, uns quants mesos de feina per endavant, algunes incerteses i moltes ganes que el projecte esdevingui un èxit, però principalment comptem amb les ganes de compartir i la voluntat d’actualització professional i millora contínua d’aquestes 18 persones.

Des de la Subdirecció de Recerca i Formació en Alta Direcció esperem aconseguir un producte exportable a d’altres col·lectius, que contribueixi a la formació directiva i a l’acollida de les persones que assumeixen un nou rol dins de l’organització.

Seguirem explicant-vos la nostra experiència!

9 respostes a “Un nou programa de mentoria a l’Escola d’Administració Pública de Catalunya

  1. Mireia, gràcies per la teva col·laboració i bona disponibilitat. L’èxit d’aquest projecte serà, en gran part, gràcies a tots vosaltres.

  2. Molt encertada i necessària proposta, en un momento en que una part important del nostre capital humà està marxant de les organitzacions per jubilació.

  3. Em sembla molt bona la iniciativa i molt necessari desenvolupar als nostres subdirectors i subdirectores en aquelles competències com són l’orientació a resultats i la direcció i desenvolupament de persones. La capacitat creativa i de generar canvis, també seria molt adient desenvolupar-la. Crec que aquest nou programa desenvoluparà a les persones que fan de mentors i a les mentorades, així que felicito a l’EAPC per la iniciativa. Estic segura que les persones que estem en els equips notarem els canvis !!!!!
    I si el projecte funciona bé, es podria extendre a més persones i càrrecs !!!
    Felicitats i endavant !!!!!!

    • Elena, aquest projecte neix amb la intenció de fer-lo extensiu a d’altres persones que exerceixen funcions directives i també als comandaments intermedis. Els resultats obtinguts ara ens donaran la pauta per a properes edicions.

      Gràcies per les teves paraules encoratjadores.

  4. Benvolguts,

    He pensat força si fer o no un comentari relatiu a aquest nou programa de mentoria adreçat a Subdirectors. Ho hem comentat amb companys i finalment m’he decidit a fer-lo.

    Porto 16 anys al Departament de Salut, treballant com interina, ocupant una plaça de la que no es fan oposicions des de l’any 1986…, i a una unitat on la mitjana d’edat supera els 60 anys.
    Per fortuna per a mi, he pogut viure, a aquesta unitat, l’experiència de tenir un líder /mentor (subdirector) que no només va ser mestre de feina sinó també de vida – sense fer cap curs -.
    Malauradament, fa uns pocs anys el van “jubilar” forçosament, i des de que va marxar només han portat a altres persones al seu lloc que difícilment podrien fer de mentors, entre d’altres perquè no tenen cap experiència del que es fa a la unitat (venen de “fora”).

    Les qüestions que sorgeixen, davant la vostra iniciativa, són les següents, i que suposo ja us heu plantejat a l’hora d’ emprar un recursos “ben escassos” en una formació de gent, la carrera professional dels quals no te gaire recorregut:

    1. El líder/mentor, “neix o es fa”? Quan era estudiant de medicina, aquesta qüestió es feia en relació amb els homosexuals…actualment no hi han gaires dubtes en la resposta.
    2. Qualsevol perfil de persona pot arribar a liderar persones? Què dirien els contraris a Trump, Putin, Rajoy si els diem que els farem un curs de mentoria.
    3. Els perfils comercials, que predominen actualment a alguns Departaments (en la meva opinió), en aquesta càrrecs, amb orientació a objectius (personals o no….) però sense cap orientació a persones, poden liderar o fer de mentors?
    4. Com aprenen els nens el comportament social efectiu, amb cursos o amb els valors que observen dels adults?
    5. Prèviament a la selecció d’un Subdirector, seria adequat definir prèviament els trets personals i professionals que calen per ocupar aquest llocs, certament molt rellevants en la nostra organització, per la repercussió de les seves decisions?

    Segur que la vostra intenció és la més bona però, disculpeu el punt de cinisme i de frustració, en veure quins programes de formació té la meva “empresa/casa” en ment.

    Finalment us descric un tros de la novel·la “El corazón de las tinieblas” de Joseph Conrad que per a mi defineix perfectament el perfil predominant actualment a aquests càrrecs que “preteneu “convertir en “mentors”:

    …su mayor talento es hacer que la rutina siga adelante sin ninguna habilidad para la organización o la iniciativa, que no toman riesgos estúpidos como intentar cambiar la forma en que se hacen las cosas o cuestionar porqué se hacen…

    • Georgina, totes les aportacions són benvingudes. Per nosaltres és molt important conèixer les vostres opinions per poder incorporar millores en aquest nou projecte.

      Un mentor és aquella persona que, de manera altruista, dedica part del seu temps i tota la seva experiència a ajudar o acompanyar als iguals. En aquest sentit, l’EAPC ha facilitat aquest acompanyament però, cal dir, que són les persones mentorades les que estan assumint la responsabilitat del seu propi desenvolupament personal i professional. L’objectiu final de la mentoria és que aquests aprenentatges reverteixin després en l’organització.

      • Montserrat, tant debò sigui realment d’utilitat a l’organització.
        Vull creure que el perfil de Subdirector com el que vaig viure fa pocs anys, encara existeix a l’organització (malgrat jo no els vegi…però soc conscient que només veig una petita part d’aquesta casa)

        I ja que oferiu l’oportunitat, us demanaria, si us plau, un anàlisi en profunditat dels “valors” que vol Catalunya en la seva Administració present i, sobretot, futura (en tots els nivells de l’organització).

        Moltes gràcies

  5. Sóc una de les “mentorades” del programa i he de dir que em fa molta il·lusió de participar-hi. Una de les preocupacions més importants que hauríem de tenir a l’Administració és la retenció del coneixement; quan els treballadors públics es jubilen, o canvien de lloc, es perd molt de coneixement perquè no tenim sistemes adequats per traspassar-lo. La mentoria n’és un, i pot ser ben eficaç. Quan s’acabi el programa podrem fer-ne balanç!

Deixa un comentari