Enguany, fa 30 anys que es va inventar aquest espai virtual en què estem presents, treballem i ens relacionem. Una eina que ha redefinit la manera com interactuem i concebem el món i la realitat que ens envolta: l’Internet. Però, ens hem parat mai a pensar si aquest “espai” és feminista? Si promou valors positius? Si es va concebre amb una moral justa i inclusiva?
Al cap i a la fi, no deixa de ser un producte, i com a producte que és, ha estat dissenyat per un grup de persones que ja portaven carregades a l’esquena una pila d’idees, valors, influències i preconcepcions (el que en anglès es coneix com a unconscious bias).
Internet és una eina que ha permès que coses meravelloses passessin: centenars de milers de persones han recaptat diners per fer front a crisis humanitàries, comunitats excloses per les normes de la societat han trobat un espai on poder connectar, i plataformes socials han donat visibilitat a injustícies, i ha generat així un moviment de lluita pels drets humans on tothom hi ha tingut veu.
Ara bé, Internet —incloent-hi tota la indústria tecnològica que s’ha creat al seu voltant—, també ha donat peu a coses no tan meravelloses i els fets ho demostren: si ets una dona, actualment tens un 50% menys de probabilitats de ser una usuària activa a les xarxes; com anunciava Amnistia Internacional, un 23% de dones a Europa i al Regne Unit han patit assetjaments en línia, i un 41% d’aquestes s’han vist en una situació de perill real. Les dones representem només un 25% de la mà d’obra en el sector tecnològic, i encara estem sotmeses a complir estàndards irreals sobre el nostre cos, fruit de la co-modificació del cos de la dona que veiem en els mitjans de comunicació.
Internet no deixa de ser un mirall dels valors presents a la nostra societat; representa el que som.
A Feminist Internet, creiem en el poder de la creativitat i la imaginació col·lectiva com a eines molt poderoses per tal de qüestionar i proposar alternatives que promoguin la justícia social i la inclusivitat. Tal com sempre diem: “There is no feminism, only possible feminisms. There is no internet, only possible internets”. Les possibilitats de reinvenció del que és la tecnologia avui en dia són infinites, i d’aquí la pluralitat. Ja que cada col·lectiu que existeix a la societat viu experiències diferents, i es troba amb reptes diversos, és impossible concebre un producte neutral, que funcioni per a tothom. Cal acceptar el fet que cada repte que trobem (o cada tecnologia que volem construir) requerirà un exercici d’empatia per entendre el grup al qual va dirigit. I exactament d’aquesta idea central sorgeix el feminisme interseccional.
Feminist Internet és una organització formada per professionals del disseny i artistes que va néixer en el context de la University of the Arts London (UAL), amb la missió de promoure el progrés de la igualtat de drets a internet (en anglès, internet equalities) per a dones i altres grups, la veu dels quals és silenciada.
Mitjançant l’educació i el disseny d’experiències d’aprenentatge, a Feminist Internet hem tingut l’oportunitat de compartir un missatge molt clau a les noves generacions de creatius, dissenyadors i artistes: tenim molta més força de la que ens pensem per canviar les normes del joc.
Començant per una simple pregunta (‘com podem promoure la diversitat i la igualtat a través de la tecnologia?’), hem pogut desenvolupar una filosofia d’aprenentatge que gira a l’entorn de principis com cooperation not competition, i hem ensenyat mètodes de disseny que agafen com a punt de partida el double diamond (British Council, 2005) i components de futures thinking; eines enfocades a empoderar les futures generacions que dissenyaran el món del demà.
Hem desenvolupat un marc que té l’objectiu de guiar el dissenyador en el procés de concebre una idea, per tal d’assegurar que el producte de la seva imaginació és empàtic i no arrossega prejudicis o estereotips: els ‘Feminist Design Standards’, que es poden trobar a bit.ly/feministpiastandards.
Amb l’ajuda d’estudiants d’art i disseny, i en col·laboració amb UAL Creative Computing Institute, hem prototipat diferents versions feministes d’Alexa, l’assistent de veu que Amazon va decidir caracteritzar com una dona (podeu llegir l’informe Designing a Feminist Alexa aquí: bit.ly/feministalexareport).
I també hem creat el primer chatbot feminista, que educa l’usuari sobre la crisi de diversitat que està patint el sector de la intel·ligència artificial avui en dia (pots xatejar amb F’xa aquí: https://f-xa.co).
En definitiva, hem utilitzat la creativitat com a eix central per qüestionar la manera com construïm la tecnologia que està tan present en les nostres vides, i hem creat alternatives.
I veiem en l’educació una oportunitat d’or per tal de seguir lluitant per allò que perseguim: un món més just i igualitari.
Ens pots seguir a:
www.twitter.com/feministintrnet
www.instagram.com/feministinternet
Georgina Capdevila Cano
Creative Producer a Feminist Internet
Molt bona iniciativa! Consciència sobre la desigualtat i recursos per superar-la. Felicitacions !!